Dries Buytaert, Oprichter Drupal en CTO Acquia: “Personalisatie is Volgende Internetmijlpaal” [April 16, 2014]

Submitted on
Wednesday, April 16, 2014
,
Customer Talk

“Een website is al lang geen aanhangsel van een bedrijf meer, vaak is de site de kern van je organisatie.” Dat stelt Dries Buytaert, oprichter van het open source cms Drupal en cto bij het eveneens door hem opgerichte bedrijf Acquia. Alles draait volgens hem om goede digitale ervaringen en die kun je niet bieden met standaard content. Klanten leren kennen, profielen opbouwen en persoonlijke content bieden is volgens Buytaert de sleutel tot succes.

De Belg Dries Buytaert ontwikkelde het open source content management systeem (cms) Drupal veertien jaar geleden vanaf zijn studentenkamer. Hij ontwikkelde het systeem vooral omdat hij wilde leren over de technologie achter websites en daarnaast had hij behoefte aan een berichtensysteem. Veertien jaar later is zijn berichtensysteem uitgegroeid tot een grote cms-oplossing en is Buytaert chief technology officer (cto) bij Acquia; het door hem opgerichte bedrijf dat technische ondersteuning biedt aan Drupal-gebruikers. Acquia groeide in de afgelopen jaren uit tot een groot bedrijf. Het hoofdkantoor staat in Burlington, Massachusetts, in de Verenigde Staten, maar in de Benelux zijn ondertussen zo’n vijftien medewerkers actief.

Meer doen met minder
Het grootste verschil met andere enterprise cms-oplossingen is dat Drupal open source is. Buytaert: “Enerzijds betekent dit dat Drupal een softwarelicentie is die iedereen gratis kan gebruiken en anderzijds kunnen ze de software niet alleen gratis gebruiken, ook krijgt iedereen gratis toegang tot de broncode.” Dit gegeven kan marketeers volgens Buytaert helpen bij hun huidige uitdaging. “Marketeers moeten steeds meer doen met minder middelen en met Drupal zit je niet vast aan een softwarepakket met vaste functionaliteiten. Je kunt alle tools die je nodig hebt zelf toevoegen”, aldus Buytaert.

Volgens Buytaert is Drupal succesvol, omdat er zo’n grote groep ontwikkelaars actief is. Er is een community van ruim 10.000 ontwikkelaars die Drupal continu verbeteren en uitbreiden met nieuwe modules. Hierdoor kunnen nieuwe ontwikkelingen in marketingland snel opgepakt worden door de marketeer. Buytaert: “Waar gebruikers van een ‘vaste’ softwareoplossing vaak jaren moeten wachten op bijvoorbeeld een nieuwe functionaliteit voor Pinterest, was deze module binnen Drupal in zeer korte tijd klaar voor gebruik.”

Tags:
News Type: